Az elkészített kolumbiai kávé általában közepesen testes,enyhén savas, magával hordozza a gyümölcsös ízjegyeket, üde ízvilágú.
Kolumbiáról többek közt kávés szempontból is kettős kép van előttünk. Hosszú évek óta működő, egységes ország-marketing egyedülálló a világban. Az amerikai és nyugat-európai piacot a (kitalált) kávétermelő, Juan Valdez alakjával nyerték meg. A kávéültetvényes mindennapjairól készült filmek, az őt ábrázoló reklámanyagok egy generáció számára jelentették a hiteles arcot az egyébként igencsak arctalan, nagyüzemi kávétermelés világában. A kampány mögött az 1927-ben alapított Kávétermelők Nemzeti Szövetsége (FNC)
A gazdák szövetsége szorosan együttműködik a kormánnyal, tevékenysége gyakran túlmutat a szokásos termelő-szövetkezetekén:
- Garantált áron gyűjti be a termelőktől a kávét
- A kávét közvetlenül exportálja, jellemzően az európai piacokra
- A tagdíjakból és kereskedelmi tevékenységének hasznából tartalékot képez, hogy a minimum felvásárlási árat a gyengébb keresleti években is fenn tudja tartani.
- Folyamatos marketingtevékenységet folytat a kolumbiai kávé érdekében.
- Támogatja az iparág kutatás-fejlesztését
- Szigorú minőségellenőrzési rendszert működtet – az átvett kávékat rendszerezi és osztályozza. A legmagasabb minőségi kategória a Supremo (nagyobb szemű, modernebb termelőktől), utána következik az Extra.
- A termelők családjai számára iskolákat tart fenn, orvosi ellátást nyújt, utakat épít.
Az FNC példaként szolgálhat minden kávétermelő ország számára, hogyan lehet egy ország kávés iparágát – mely a világ kávétermelésének 12%-át adja – hatékonnyá tenni.
Az utóbbi évtizedben Kolumbia lemaradt a jó minőségű termőterületek versenyében
A különleges kávéminőséget ("specialty coffee") kínáló üzletekben a vevők között csak az újonnan betérők fordultak a kolumbiai kávé felé, mert más "különlegességet" nemigen ismertek. Ahogy megjelentek a kenyai, guatemalai vagy akár pápua új guineai kistermelők, a vevők váltottak. Visszaütött, hogy Kolumbia óriási mennyiségben képes kiegyenlített és magas minőségű kávét exportálni. Az újonnan megjelenő kereslet a termelő, sőt dűlőszelektált kávék irányába mozdult. Hiába kiváló az egyik termelő kávététele (az egyedi mikroklímához illeszkedően, gondos odafigyeléssel feldolgozott), a másik farmer kávéja pedig csak közepes-jó, mindkettő elveszik a begyűjtő-ponton a kávézsákok végtelen sorában.A kávékat összekeverik, és méret illetve minőség alapján szétosztják. A különleges, kimagasló minőség így elveszik a többi kávé között. A kávékat összekeverik, és méret illetve minőség alapján szétosztják. A különleges, kimagasló minőség így elveszik a többi kávé között.
Felismerve az elmúlt időszak hibáit, megjelentek a kolumbiai kistermelők is – legfőképpen az amerikai – a specialty kávépiacon.
A legtöbb ilyen kistérségi, termelő- vagy akár dűlőszelektált kávé az ország délnyugati régiójából érkezik. A nagyhírű Medellin, Armenia és Manziales területek még nem képviseltetik magukat ezen a piacon.
Az ország a Cup of Excellence mozgalomban 2005 óta vesz részt.
Forrás: kávéházak.hu